Sunday, August 21, 2011

Pelikah kalau Orang Bujang Memasak?

Dapur Orang Bujang: Malaysia: aku seorang remaja lelaki - baru sahaja belajar memasak untuk makanan sendiri juga menjamu kawan-kawan. Aku rasa memasak nie satu kepuasan bagi aku lagi2 kalau ape yang aku masak tu sedap dan orang memuji masakan aku. tapi, bila ak balik rumah, banyak halangan contohnya mak aku tak suka atau tidak bai aku memasak kat dapur... pelikew? sejak aku belajar berdikari nie, banyak benda yang ak tahu tentang masakan ataupun rasa2 "basic" yang manusia perlu tahu termasuk manis, masin, masam, pahit dll.
aku nie jenis lurus dengan perasaan sendiri. kalau ak makan jew kat mana2, mesti ak banyak komen atau songeh.... bende2 macam tu perlulan untuk improvekan diri sendiri supaya lebih maju(termasuklah masajan mak ak sendiri yang pe-masin)..banyak jenis masakan yang ak belajar contohnya seperti masakan kampung, gulai kari ayam, gulai kurma, ayam masak pedas, tom yam, nasi kunyit, nasi ayam(nasi), dan sekarang ak baru belajar ayam masak pedas yang sangat2 menjadi... wow... ade jugak aku  belajar masakan korea "egg stew" sedap....biasalah, mamat korea!...LOL

contoh masakan best yang aku pernah masak.... tom yom.. rasa macam masakan thai.... ha3.. hampir cecah 
RM12.00 per 2 kepala... jimat tak?
nie kari ayam separuh masak... oyh.. punyala sedap bau... menusuk kalbu kalau bulan puasa....
yang aku nak terangkan sekarang, jangan discriminate orang bujang katanya masakan orang bujang nie tak sedapla, orang bujang nie pengotorla.... ada jew, tapi, sesetengah.. not all... ha2, ak nie cerewet tahap lampau2 ha2..

No comments:

Post a Comment